Jurist/projectmedewerker voor Nationaal Crisiscentrum (m/v/x)
Jobinhoud
Opgelet: Gezien de aard van het contract (startbaanovereenkomst) mag je niet ouder zijn dan 26 jaar om te kunnen deelnemen aan deze procedure.Je voldoet aan deze voorwaarde indien je geboren bent na 1/10/2000.
Wil jij bijdragen aan een veiligere samenleving en internationale samenwerking?
Bij het National Travel Targeting Center (NTTC)– onderdeel van het Nationaal Crisiscentrum (NCCN) - werk je in een dynamische omgeving die zich richt op nationale en internationale samenwerking rond passagiersinformatie en draag je je steentje bij aan projecten die een directe impact hebben op de binnenlandse en Europese veiligheid. Je combineert juridische expertise met projectmatig werk in een omgeving waar samenwerking, innovatie en maatschappelijke relevantie centraal staan.
Wat zal je doen?
Je takenpakket is gevarieerd en combineert juridische expertise met projectmatige opvolging:
- Juridische ondersteuning:
- Opstellen en aanpassen van reglementaire teksten (wetten, KB’s, protocolakkoorden).
- Formuleren van adviezen en antwoorden op juridische vragen.
- Opvolgen van nationale en internationale regelgeving, rechtsleer en rechtspraak.
- Projectwerk en implementatie:
- Actieve deelname aan het implementeren van de Europese regelgeving rond Advance Passenger Information (API).
- Projectmatige werkzaamheden afstemmen op de andere projecten beheerd door het NTTC.
- Samenwerking en vertegenwoordiging:
- Ondersteunen van het NTTC in contacten met externe partners en autoriteiten.
- Vertegenwoordigen van het NTTC in Europese en internationale vergaderingen, werkgroepen en platformen.
- Uitbouwen en onderhouden van een professioneel netwerk binnen en buiten de organisatie.
Wie ben jij?
Een enthousiaste starter die graag wil groeien in een veelzijdige functie. Je hebt een sterke interesse in juridische thema’s en internationale samenwerking, maar je hoeft nog geen ervaring te hebben. Belangrijk is dat je leergierig bent, proactief werkt en vlot communiceert. Je krijgt de kans om stap voor stap kennis op te bouwen en mee te werken aan projecten die een maatschappelijke impact hebben.
Je bent bereid om nieuwe uitdagingen aan te gaan, je kennis voortdurend uit te breiden en mee te denken over innovatieve oplossingen.
Heb je vragen over de jobinhoud?
Je vindt onze contactgegevens in de rubriek "meer info - contactpersonen".
Werkgever
Het National Travel Targeting Center (NTTC) omvat:
- BelPIU (Belgian Passenger Information Unit): verwerkt passagiersgegevens om terroristische misdrijven en ernstige criminaliteit te voorkomen en op te sporen, in samenwerking met nationale en internationale partners.
- Projectteam ETIAS (European Travel Information and Authorisation System): bouwt de nationale ETIAS-eenheid uit voor het behandelen van aanvragen tot reistoelating van reizigers uit niet-Europese landen met visavrijstelling.
Meer gedetailleerde informatie kan teruggevonden worden in ons jaarrapport.
Het Nationaal Crisiscentrum (NCCN) staat 24u/24 en 7d/7 ten dienste van verschillende regeringsinstanties en nooddiensten. Het ontwikkelt een globale strategie om de veiligheid en weerbaarheid van België te versterken.
Het organiseert de noodplanning en het crisisbeheer op nationaal niveau. Het werkt ook samen met internationale partners en partnerorganisaties (EU, NAVO, VN, ...).
Als nationaal en internationaal contactpunt voor alarmering, zorgt het voor actieve waakzaamheid, en verzamelt en analyseert het informatie met betrekking tot de veiligheid van het land en verspreidt het deze onder de bevoegde instanties. Het coördineert eveneens de veiligheid van grote evenementen en de bescherming van personen en instellingen in België.
Het NCCN voert een nationale risicoanalyse uit en is het nationaal en internationaal contactpunt voor de kritieke infrastructuren.
Kortom, voor het NCCN staan vier missies centraal: actief toezicht houden, de veerkracht van onze samenleving vergroten, noodplanning en crisisbeheer op nationaal niveau organiseren en passagiersgegevens verwerken in het kader van de bestrijding van terrorisme en zware criminaliteit.
FOD BINNENLANDSE ZAKEN
Veiligheid, crisisbeheer, brand- en inbraakpreventie, beheer van het Rijksregister, organiseren van verkiezingen, uitreiken van identiteitskaarten, beheren van migratiestromen,… FOD Binnenlandse Zaken doet het allemaal en nog veel meer.
Uw veiligheid, ons beroep. Als FOD Binnenlandse zaken creëren wij een veilige samenleving waar burgers initiatief durven nemen en verbinding zoeken met elkaar. Ook op de werkvloer streven wij naar een open organisatiecultuur waar jij als collega de ruimte krijgt om mee te denken of mee te beslissen, maar zeker ook om mee te doen.
Onze FOD telt meer dan 6000 medewerkers verdeeld over zes algemene directies (Civiele Veiligheid, Nationaal Crisiscentrum, Dienst Vreemdelingenzaken, Veiligheid & Preventie, Digitale Innovatie & Oplossingen en Identiteit & Burgerzaken), de overkoepelende coördinatie- & ondersteuningsdiensten en de vier onafhankelijke diensten (Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en Staatlozen, de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen, de Vaste Commissie voor Taaltoezicht en de Federale diensten van de Gouverneurs).
Competenties
Deelnemingsvoorwaarden
1. Diploma
Diploma van master in de rechten: Diploma van licentiaat/master in de rechten of doctor in de rechten uitgereikt door een Belgische universiteit na tenminste 5 jaar studie
2. Gezien de aard van het contract (startbaanovereenkomst - Rosetta) mag je niet ouder zijn dan 26 jaar.
3. Competenties
Kritisch denken: Informatie aftoetsen en beoordelen op basis van redelijke en logische criteria om weloverwogen beslissingen te nemen.
- Complexe informatie evalueren en tot een conclusie komen
Communiceren: Informatie, meningen en ideeën overbrengen en uitwisselen en daarvoor de stijl en de communicatiekanalen kiezen die zijn aangepast aan de context en de doelgroep.
- Meningen delen en gepast communiceren
Oplossingsgericht zijn: Problemen positief benaderen en oplossingen voorstellen en uitvoeren.
- Oplossingen implementeren in functie van continue verbetering
Samenwerken: In team werken, professionele relaties opbouwen en kennis delen om de gezamenlijke doelen te bereiken.
- Samenwerking aanmoedigen
Wendbaar zijn: Je open en flexibel opstellen en je aanpassen in een professionele context die snel evolueert.
- Meewerken aan verandering
Opgelet! Een goede motivatie is eveneens belangrijk en weegt harder door in de eindscore.
Niet vereist, wel een troef:
- Je hebt kennis van wetgevingstechniek: je bent in staat om teksten zoals wetten, koninklijke en ministeriële besluiten, omzendbrieven… op te stellen en het dossier gedurende het hele besluitvormingsproces (IF, IKW, Ministerraad, Raad van State, Parlement…) te begeleiden.
- Je communiceert vlot, zowel mondeling als schriftelijk, zowel in het Nederlands als in het Engels.
- Aangezien je tewerkgesteld wordt in een tweetalige omgeving, is een goede kennis van het Frans een meerwaarde.
Aanbod
Je wordt aangeworven als attaché (klasse A1) met de bijhorende weddeschaal NA11.
Minimum aanvangswedde: € 46.435,92 (bruto jaarsalaris, reeds aangepast aan de huidige index, reglementaire toelagen niet inbegrepen).
Via de salarissimulator kan je je bruto- en nettoloon berekenen door een aantal vragen te beantwoorden.
We bieden jou een boeiende job met impact op mens en maatschappij, met tal van voordelen:
- Goede balans tussen werk en privé
- glijdende werkuren in een 38-uren week
- mogelijkheid tot telewerk
- 26 dagen verlof + 12 compensatiedagen (bij voltijdse tewerkstelling)
- makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer
- Talrijke ontwikkelingsmogelijkheden
- uitgebreid opleidings- en leeraanbod
- uitgebreide loopbaankansen
- Financiële voordelen
- mogelijkheid tot het krijgen van een tweetaligheidspremie
- voordelige hospitalisatieverzekering
- aanvullend pensioenplan (tweede pijler)
- gratis woon-werkverkeer met het openbaar vervoer
- mogelijkheid om maaltijdcheques te krijgen
- mogelijkheid tot het krijgen van een telewerkpremie
- mogelijkheid om een fietsvergoeding te krijgen
- voordelen en interessante aanbiedingen via Benefits@Work
- allerlei sociale voordelen
- beschikken over een laptop
Ontdek alle informatie (extra premies en toelagen, ...) en voordelen over werken bij de federale overheid op de website van BOSA.
Voor deze functie moet je houder zijn van een veiligheidsmachtiging van het niveau Geheim of bereid te zijn een veiligheidscontrole en een veiligheidsonderzoek te ondergaan overeenkomstig de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie, de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten, veiligheidsadviezen en de publiek gereguleerde dienst. De meerderjarige personen die onder hetzelfde dak wonen, zullen, mits zij hiermee akkoord gaan, eveneens het voorwerp uitmaken van het veiligheidsonderzoek.
Het afgeven van een positief veiligheidsadvies en vervolgens een voor jouw functie vereiste veiligheidsmachtiging door de Nationale Veiligheidsoverheid (NVO) (overeenkomstig de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie, de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten, veiligheidsadviezen en de publiek gereguleerde dienst), is een absoluut noodzakelijke voorwaarde om een functie op het NCCN te kunnen uitoefenen: je treedt enkel in dienst als, en vanaf het moment dat je een positief veiligheidsadvies hebt gekregen van de NVO en je zal enkel in dienst kunnen blijven als je de vereiste veiligheidsmachtiging verkrijgt en behoudt.
Formaliteiten: Je bent bereid een veiligheidscontrole en een veiligheidsonderzoek te ondergaan overeenkomstig de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie, de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten, veiligheidsadviezen en de publiek gereguleerde dienst. De meerderjarige personen die met jou samenwonen, zullen mits zij hiermee akkoord gaan, eveneens het voorwerp uitmaken van het veiligheidsonderzoek. De gegevens en informatie die kunnen worden geraadpleegd, zijn beschreven in artikel 22sexies, §1, van de wet van 11 december 1998 wat de veiligheidsverificatie betreft, en in artikel 19 van de wet wat de veiligheidsmachtiging betreft.
Veiligheidsverificatie: Je zal enkel in dienst kunnen treden als je over een positief veiligheidsadvies beschikt.
Veiligheidsonderzoek (indien je niet in het bezit bent van de nodige veiligheidsmachtiging):
- Na jouw indiensttreding zal de NVO een veiligheidsonderzoek uitvoeren.
- Na afloop van het veiligheidsonderzoek brengt de NVO een gemotiveerde beslissing uit over het al dan niet toekennen van de voor jouw functie vereiste veiligheidsmachtiging.
- Je zal enkel in dienst kunnen blijven als je de veiligheidsmachtiging verkrijgt en behoudt.
- De NVO kan de machtiging intrekken.
- Overeenkomstig de wet van 11 december 1998 betreffende de classificatie, de veiligheidsmachtigingen, veiligheidsattesten, veiligheidsadviezen en de publiek gereguleerde dienst, kan je, in voorkomend geval, beroep aantekenen tegen een negatieve beslissing van de NVO.
Procedure
Interview
Het interview evalueert of je gedragsgerichte competenties overeenkomen met de jobvereisten. Er worden ook vragen gesteld over je motivatie en beeld van de functie, je interesse en je voeling met het werkterrein.
Het interview zal online plaatsvinden. De gesprekken zullen doorgaan tussen 16 december 2025 en 23 december 2025 (onder voorbehoud).
Het cv dat je via mail stuurt wordt gebruikt voor een voorafgaandelijke screening en als bijkomende informatie voor het interview.
Je bent geslaagd als je ten minste 50 punten op 100 behaalt.
Solliciteren
Stuur je CV, een kopie van je ID kaart en een kopie van je diploma naar jobs.nl@ibz.be
Na een selectie op basis van het ingezonden dossier rekening houdend met de gevraagde competenties, worden de beste kandidaten weerhouden voor een interview. De aandacht zal hierbij gaan naar het meest gepaste profiel voor de functie. Na evaluatie van je kandidatuur zal je worden uitgenodigd voor een interview. Tijdens het interview worden zowel je motivatie als de vereiste competenties geëvalueerd.
Je kan niet solliciteren via de website van werkenvoor.be (gebruik dus niet de knop 'solliciteren').
Extra info
Wij voeren een actief diversiteitsbeleid en zorgen voor gelijke kansen, gelijke behandeling en gelijke toegang tot de selectie voor alle kandidaten.
Qui contacter ?
Over de jobinhoud
Belgin Sahin
Selectieverantwoordelijke
FOD Binnenlandse Zaken
+32 2 488 12 41
